Het opfleuren van de
grootste bloemen-retailer
van de Benelux
Retail
Het opfleuren van de
grootste bloemen-retailer
van de Benelux
Retail
Hendriks / Royal Flora Holland
Expertise
Wel de kwaliteit, (nog) niet het imago
Wat als je premium boeketten tegen een scherpe prijs aanbiedt, maar dat je (potentiële) klanten dit niet weten? Familiebedrijf Hendriks Bloemen had een geweldige productkwaliteit, maar het imago van een discounter bloemist. Als gevolg concurreerden ze niet alleen direct met andere bloemisten, maar ook met supermarkten met hun kenmerkende actie-aanbiedingen en lage prijzen voor bloemen en planten.
Uitdaging
Door gedateerde productpresentatie en matige beleving in de winkel, kwam de mooie kwaliteit van producten onvoldoende over. Denk aan een iPhone tussen de schappen van een koopjeswinkel; de klant geloofde niet dat ze bij Hendriks Bloemen terecht konden voor eigentijdse boeketten die lang mooi blijven. Ze klopten bij Synsation aan voor een nieuwe merk-positionering gevolgd door een rebranding.
Eigentijds Thuis
Wat bleek: Hendriks Bloemen onderscheidde zich niet alleen door een uitstekende prijs/kwaliteit-verhouding, maar ook door hun groothandel in eigentijdse wisselende woon-accessoires. Van hieruit ontwikkelden we een nieuwe krachtige merkpropositie: “Eigentijds Thuis.”
Van logo tot vrachtwagen
We hebben een visuele én tastbare vertaling gemaakt van wat Eigentijds Thuis betekent. Dit resulteerde in een fris toekomstgericht retailconcept. Van logo, graphics, website en fotografie tot het interieur van de winkels en de vrachtwagens; alles staat in één lijn met het gevoel van thuiskomen.
Resultaat
De klanten die vroeger bij wat hoger gepositioneerde bloemisten kochten, kopen nu ook bij Hendriks. Bovendien heeft de nieuwe positionering een enorme positieve impact gehad op de winkelomzet en het rendement.
“Synsation did an amazing job with rebranding Hendriks Bloemen.
A very practical yet inspiring way to reflect the Hendriks identity was offered, securing easy and efficient ways of in-store application, on social media and the website.”
Nadja Kuptsova – Brand & Business Development
Royal Flora Holland
Gold-Award
Transform Europe 2021
‘Best Visual Identity in Retail’
Over de opdrachtgever
Het familiebedrijf Hendriks Eigentijds Thuis bestaat al meer dan 40 jaar, en wordt geleid door gedreven ondernemers Ton Hendriks en Marion van Horck. Ze leiden maar liefst 16 vestigingen in Limburg.
Royal Flora Holland, de grootste bloemenretailer in de Benelux ondersteunde Hendriks Eigentijds Thuis in de verdere professionalisering van hun business. Vanuit dit traject heeft RFH Synsation benaderd voor de nieuwe merkpositionering en rebranding.
“This rebrand delivered great results! The turnover increased
and so did employer engagement; something that is not easy to achieve within flower retail!”